Parafialny Zespół Caritas w Łebnie w dniach 10 i 12 lipca zorganizował  dwie wycieczki dla dzieci. Po porannej Mszy Św. wyruszyliśmy w drogę po Szwajcarii Kaszubskiej. Pierwszym miejscem zwiedzania było Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, gdzie 29.09.1747r. urodził się Józef Wybicki – autor polskiego hymnu narodowego” Mazurka Dąbrowskiego”. Zwiedzając ekspozycje stałe można się zapoznać z działalnością Józefa Wybickiego w ostatnich latach Rzeczypospolitej Szlacheckiej oraz w okresie Powstania Kościuszkowskiego i na emigracji w czasie tworzenia legionów polskich we Włoszech. Pokazane są treści całego Mazurka Dąbrowskiego w rękopisie i rolę jaką spełniał w walkach Polaków o odzyskanie niepodległości w okresie zaborów, Powstania Styczniowego, Listopadowego, oraz podczas  I–II Wojny Światowej.

Na terenie parku zachował się ponad 400 letni dąb szypułkowy. Następnie zwiedzaliśmy Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Przewodnik oprowadzał wycieczki i wyjaśniał dzieciom pochodzenie parowozów i wagonów. Dzieci zapoznały się z oznakowaniem eksponatów – ich znaczeniem literowym. Po posiłku udaliśmy się po raz pierwszy do centrum Kościerzyny. Zwiedziliśmy piękny kościół Matki Bożej Kościerskiej Królowej Rodzin. Znajduje tam się obraz Matki Boskiej Śnieżnej  udekorowany koronami papieskimi  wykonanymi z trzystu obrączek. W kaplicy Sióstr Niepokalanek znajduje się koronowana łaskami słynąca pieta Matki Boskiej Bolesnej. Byliśmy na rynku gdzie dzieci z zainteresowaniem podziwiały fontannę z której woda tryskała z sześciu punktów i nagle znikała. Znajduje się tam również pomnik Remusa . Następnie zwiedziliśmy Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny w Wdzydzach Kiszewskich. Jest to najstarsze na ziemiach polskich muzeum na wolnym powietrzu. Na 22- ha terenie prezentuje ponad 40 obiektów ludowego budownictwa z Kaszub i Kociewia z okresu od XVII do połowy XX w., wiernie odtworzone wnętrza i dawne urządzenia. Są tam między innymi: dwa kościoły, wiatraki, szkoła, karczma, kuźnia, dom zamożnego rolnika .

W dniu 12 lipca oprócz Będomina i Kościerzyny zwiedziliśmy Centrum  Edukacji i Promocji Regionów w Szymbarku. Przewodnik  oprowadzał nas na po obiektach gdzie znajdowała się najdłuższa deska i największy fortepian świata ważący ponad dwie tony. Zwiedziliśmy tam :Dom Sybiraka ,rekonstrukcję sowieckiego łagru, ekspozycję składu pociągu służącego do zsyłek na Sybir. Zapoznaliśmy się z historią Polskich emigrantów, którzy szli za chlebem. Byliśmy w bunkrze „Gryfa Pomorskiego”  i w sali dydaktycznej gdzie w ciągu kilku minut po zgaszeniu świateł  można  usłyszeć i poczuć odgłosy wojny- co robiło niesamowite wrażenie  . W końcowym etapie zobaczyliśmy „ dom do góry nogami”- ta budowla jest alegorią współczesnego świata, w którym ład Boży, tradycja, systemy wartości zostały postawione na głowie, wypaczone, wyszydzone.

W dniach 28.07.2012r. do 10 .08.2012r.  dziesięcioro dzieci przybywało na koloniach w Warzenku.

Serdecznie dziękujemy Gminie Szemud  za otrzymane dotacje na powyższy cel.