Caritas Archidiecezji Gdańskiej we współpracy z Caritas Polska realizuje projekt „Spiżarnia Caritas”.
Wypracowywany model nieodpłatnego przekazywania za pośrednictwem Caritas Archidiecezji Gdańskiej pełnowartościowych i zdatnych do spożycia produktów spożywczych wycofanych z obrotu ze względu na zbliżający się termin przydatności lub z innych powodów (np. ze względu na uszkodzone opakowanie).
MAGAZYN SPIŻARNI CARITAS
Caritas Archidiecezji Gdańskiej posiada nowoczesną halę magazynową, która znacząco usprawni działania na rzecz walki z niedożywieniem i marnotrawstwem żywności. Inwestycja ta to realny krok w stronę jeszcze skuteczniejszego systemu dystrybucji żywności do osób najbardziej potrzebujących.
Dzięki nowej infrastrukturze Caritas zwiększy efektywność odbioru, magazynowania i przekazywania produktów spożywczych, współpracując zarówno z sieciami handlowymi – zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – jak i z producentami żywności.
Nowa hala to nie tylko inwestycja w logistykę – to inwestycja w przyszłość społeczną, której celem jest systemowe wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem żywnościowym i promowanie odpowiedzialnego podejścia do zasobów.
Magazyn Spiżarni Caritas:
📌Trakt Świętego Wojciecha 373A, Gdańsk
Jakie obowiązki mają sprzedawcy żywności?
W Polsce obowiązuje Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.
Te przepisy dotyczą:
- żywności, której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości,
- żywności, która ma wady wyglądu (w tym także opakowań).
oraz
- sklepów lub hurtowni o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2, w których przychód ze sprzedawanej żywności stanowi co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów.
Obowiązki sprzedawców…
Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek przeciwdziałać marnowaniu żywności, muszą:
- podpisać umowę z organizacją pozarządową dotyczącą przekazywania niesprzedanego jedzenia
- prowadzić kampanie informacyjno – edukacyjne, we współpracy z organizacją pozarządową, której przekazują żywność – co najmniej raz w roku, przed dwa kolejne tygodnie
- składać roczne sprawozdania o ilości marnowanej żywności – do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy informacja
- zamieścić informację o wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności lub o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym, w sprawozdaniu finansowym oraz na swojej stronie internetowej, jeżeli ją prowadzą.
Umowa z ngo…
Jeśli prowadzisz sklep objęty obowiązkiem przeciwdziałania marnowaniu żywności, powinieneś znaleźć organizację pozarządową (NGO) zainteresowaną odbieraniem niesprzedanego jedzenia.
Masz swobodę w wyborze NGO, z jednym wyjątkiem – musi to być organizacja, która zgodnie ze swoim statutem zajmuje się wykonywaniem zadań w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniem szans tych rodzin i osób
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
- działalności charytatywnej, polegającej między innymi na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla osób potrzebujących.
W umowie określisz zasady współpracy z organizacją, której będziesz za darmo przekazywać niesprzedane jedzenie. Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące:
- czasu i sposobu przekazywania NGO żywności oraz rodzaju żywności
- podziału kosztów odbioru i dystrybucji żywności pomiędzy stronami umowy
- przypadków, w których organizacja pozarządowa może zrezygnować lub odmówić odbioru żywności
- okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.
Ustawa nie ogranicza liczby organizacji, z którymi możesz współpracować, przy czym z każdą z nich musisz mieć podpisaną umowę. W przypadku wypowiedzenia umowy, masz 14 dni od jej rozwiązania na podpisanie nowej. Ta zasada cię nie dotyczy, jeśli to nie była twoja jedyna umowa o przekazywanie im żywności.
Jeśli pomimo obowiązku, nie zawrzesz z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności, grozi ci kara w wysokości 5 tys. zł.
Kampania edukacyjno-informacyjna…
Samo podpisanie umowy i przekazywanie produktów spożywczych to nie jedyny sposób przeciwdziałania marnowaniu żywności, jaki przewidują przepisy.
Dodatkowo, co najmniej raz w roku, przez co najmniej dwa kolejne tygodnie, powinieneś przeprowadzać w swoim sklepie kampanię edukacyjno-informacyjną na temat racjonalnego gospodarowania żywnością oraz przeciwdziałania marnowaniu żywności.
Prowadzisz ją wspólnie z organizacją pozarządową, której przekazujesz jedzenie.
Sprawozdanie…
Jeśli jesteś przedsiębiorcą objętym zakazem marnowania żywności, co roku musisz składać sprawozdanie o marnowanej żywności.
Masz na to czas do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
Sprawozdanie złóż do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (właściwego ze względu na teren województwa, w którym sprzedajesz żywność).
Realizujemy autorski projekt SERCE W SŁOIKU, czyli lodówki społeczne.
Trzy razy eko!
- Odnawialność energii
Oprócz szafy chłodniczej w lodówce społecznej zamontowane są dwa panele fotowoltaiczne, mikroinwerter, optymalizator, akumulator. Lodówka będzie wykorzystywała energię słońca, będzie urządzeniem półautonomicznym. W bezsłoneczne dni oraz w nocy zasilana będzie z sieci elektroenergetycznej. Wyprodukowana lokalnie energia elektryczna podlegać będzie w 100 % auto konsumpcji.
- Recykling
Prowadzić będziemy stałą zbiórkę opakowań szklanych (słoiki o pojemności 1l zamykane metalowym wieczkiem). Słoiki będą poddawane myciu i sterylizacji, a po napełnieniu produktem żywnościowym, zamykane nowym wieczkiem i poddawane pasteryzacji. Następnie własnym transportem rozwożone będą do lodówek. Dodatkowo w lodówkach, w specjalnie wyznaczonym miejscu będzie możliwość pozostawienia pustych słoików.
- Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
Caritas Archidiecezji Gdańskiej dysponuje własnymi kuchniami zbiorowego żywienia, będącymi pod stałym nadzorem Sanepid. Posiadamy umowę z jedną z sieci sklepów spożywczych na odbiór żywności, której kończy się okres przydatności do spożycia. Dzięki działaniu Spiżarni Caritas oraz Jadłodajni, możemy zadbać o produkty oraz dania, które trafią do lodówek. Każdy z naszych produktów zostanie oplombowany, co nada mu oznakę świeżości.
Więcej informacji o projekcie: https://www.caritas.gda.pl/serce-w-sloiku-lodowki-spoleczne-caritas/
Kontakt:
✅koordynator Spiżarni Caritas: Anna Słabek, e-mail: aslabek@caritas.gda.pl, tel. 535 217 678
✅SERCE W SŁOIKU, czyli lodówki społeczne: gdansk@caritas.gda.pl