Caritas Archidiecezji Gdańskiej we współpracy z Caritas Polska realizuje projekt „Spiżarnia Caritas”. 

Wypracowywany model nieodpłatnego przekazywania za pośrednictwem Caritas Archidiecezji Gdańskiej pełnowartościowych i zdatnych do spożycia produktów spożywczych wycofanych z obrotu ze względu na zbliżający się termin przydatności lub z innych powodów (np. ze względu na uszkodzone opakowanie).

MAGAZYN SPIŻARNI CARITAS

Caritas Archidiecezji Gdańskiej  posiada nowoczesną halę magazynową, która znacząco usprawni działania na rzecz walki z niedożywieniem i marnotrawstwem żywności. Inwestycja ta to realny krok w stronę jeszcze skuteczniejszego systemu dystrybucji żywności do osób najbardziej potrzebujących.

Dzięki nowej infrastrukturze Caritas zwiększy efektywność odbioru, magazynowania i przekazywania produktów spożywczych, współpracując zarówno z sieciami handlowymi – zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – jak i z producentami żywności.

Nowa hala to nie tylko inwestycja w logistykę – to inwestycja w przyszłość społeczną, której celem jest systemowe wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem żywnościowym i promowanie odpowiedzialnego podejścia do zasobów.

Magazyn Spiżarni Caritas:

 

📌Trakt Świętego Wojciecha 373A, Gdańsk

Jakie obowiązki mają sprzedawcy żywności?

W Polsce obowiązuje Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.

Te przepisy dotyczą:

  • żywności, której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości,
  • żywności, która ma wady wyglądu (w tym także opakowań).

oraz

  • sklepów lub hurtowni o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2, w których przychód ze sprzedawanej żywności stanowi co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów.

Obowiązki sprzedawców…

Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek przeciwdziałać marnowaniu żywności, muszą:

  • podpisać umowę z organizacją pozarządową dotyczącą przekazywania niesprzedanego jedzenia
  • prowadzić kampanie informacyjno – edukacyjne, we współpracy z organizacją pozarządową, której przekazują żywność – co najmniej raz w roku, przed dwa kolejne tygodnie
  • składać roczne sprawozdania o ilości marnowanej żywności – do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy informacja
  • zamieścić informację o wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności lub o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym, w sprawozdaniu finansowym oraz na swojej stronie internetowej, jeżeli ją prowadzą.

Umowa z ngo…

Jeśli prowadzisz sklep objęty obowiązkiem przeciwdziałania marnowaniu żywności, powinieneś znaleźć organizację pozarządową (NGO) zainteresowaną odbieraniem niesprzedanego jedzenia.

Masz swobodę w wyborze NGO, z jednym wyjątkiem – musi to być organizacja, która zgodnie ze swoim statutem zajmuje się wykonywaniem zadań w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniem szans tych rodzin i osób
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
  • działalności charytatywnej, polegającej między innymi na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla osób potrzebujących.

W umowie określisz zasady współpracy z organizacją, której będziesz za darmo przekazywać niesprzedane jedzenie. Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące:

  • czasu i sposobu przekazywania NGO żywności oraz rodzaju żywności
  • podziału kosztów odbioru i dystrybucji żywności pomiędzy stronami umowy
  • przypadków, w których organizacja pozarządowa może zrezygnować lub odmówić odbioru żywności
  • okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

Ustawa nie ogranicza liczby organizacji, z którymi możesz współpracować, przy czym z każdą z nich musisz mieć podpisaną umowę. W przypadku wypowiedzenia umowy, masz 14 dni od jej rozwiązania na podpisanie nowej. Ta zasada cię nie dotyczy, jeśli to nie była twoja jedyna umowa o przekazywanie im żywności.

Jeśli pomimo obowiązku, nie zawrzesz z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności, grozi ci kara w wysokości 5 tys. zł.

Kampania edukacyjno-informacyjna…

Samo podpisanie umowy i przekazywanie produktów spożywczych to nie jedyny sposób przeciwdziałania marnowaniu żywności, jaki przewidują przepisy.

Dodatkowo, co najmniej raz w roku, przez co najmniej dwa kolejne tygodnie, powinieneś przeprowadzać w swoim sklepie kampanię edukacyjno-informacyjną na temat racjonalnego gospodarowania żywnością oraz przeciwdziałania marnowaniu żywności.

Prowadzisz ją wspólnie z organizacją pozarządową, której przekazujesz jedzenie.

Sprawozdanie…

Jeśli jesteś przedsiębiorcą objętym zakazem marnowania żywności, co roku musisz składać sprawozdanie o marnowanej żywności.

Masz na to czas do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

Sprawozdanie złóż do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (właściwego ze względu na teren województwa, w którym sprzedajesz żywność).

Realizujemy autorski projekt SERCE W SŁOIKU, czyli lodówki społeczne.

Trzy razy eko!

  1. Odnawialność energii

Oprócz szafy chłodniczej w lodówce społecznej zamontowane są dwa panele fotowoltaiczne, mikroinwerter, optymalizator, akumulator. Lodówka będzie wykorzystywała energię słońca, będzie urządzeniem półautonomicznym. W bezsłoneczne dni oraz w nocy zasilana będzie z sieci elektroenergetycznej. Wyprodukowana lokalnie energia elektryczna podlegać będzie w 100 % auto konsumpcji.

  1. Recykling

Prowadzić będziemy stałą zbiórkę opakowań szklanych (słoiki o pojemności 1l zamykane metalowym wieczkiem). Słoiki będą poddawane myciu i sterylizacji, a po napełnieniu produktem żywnościowym, zamykane nowym wieczkiem i poddawane pasteryzacji.  Następnie własnym transportem rozwożone będą do lodówek. Dodatkowo w lodówkach, w specjalnie wyznaczonym miejscu będzie możliwość pozostawienia pustych słoików.

  1. Przeciwdziałanie marnowaniu żywności

Caritas Archidiecezji Gdańskiej dysponuje własnymi kuchniami zbiorowego żywienia, będącymi pod stałym nadzorem Sanepid. Posiadamy umowę z jedną z sieci sklepów spożywczych na odbiór żywności, której kończy się okres przydatności do spożycia. Dzięki działaniu Spiżarni Caritas oraz Jadłodajni, możemy zadbać o produkty oraz dania, które trafią do lodówek. Każdy z naszych produktów zostanie oplombowany, co nada mu oznakę świeżości.

Więcej informacji o projekcie: https://www.caritas.gda.pl/serce-w-sloiku-lodowki-spoleczne-caritas/

Kontakt:

✅koordynator Spiżarni Caritas: Anna Słabek, e-mail: aslabek@caritas.gda.pl, tel. 535 217 678

✅SERCE W SŁOIKU, czyli lodówki społeczne: gdansk@caritas.gda.pl