OREW w Trąbkach Wielkich, tak jak wiele placówek oświatowych, z powodu epidemii zostało postawione przed niespotykanym dotąd wyzwaniem; kształceniem na odległość i pracą w formie zdalnej. Sytuacja, która początkowo wydawała się skomplikowana, okazała się wyjątkowo atrakcyjnym zadaniem. Podopieczni placówki, którzy na codzień borykają się z różnymi ograniczeniami, nie odbiegają od swoich rówieśników z innych szkół pod względem umiejętności informatycznych. Okazało się, że korzystanie ze sprzętu multimedialnego czy portalów społecznościowych nie sprawia żadnych trudności i jest świetną formą do nauki i kontaktu. Dodatkowo rodzice naszych podopiecznych, wykazali się szczególnym zaangażowaniem i wspierali swoje dzieci w tym nowym kształcie edukacji i terapii.
Kształcenie na odległość oraz praca w formie zdalnej odbywa się w naszej placówce dzięki wspaniałej kadrze pedagogicznej. Pracownicy w działaniach dydaktycznych, wykazują się szczególną kreatywnością, zaangażowaniem i pomysłowością, tak aby sytuacja, w której uczestniczymy była okazją do konstruktywnego spędzania czasu.
Przedstawiamy kilka wyznań naszych pracowników, które szczegółowo udzielają odpowiedzi na pytanie:
„Czym dla mnie jest praca zdalna?”;
Praca zdalna jest dla mnie nowym wyzwaniem, próbą odnalezienia alternatywnych metod edukacji. W swojej pracy skupiłam się na trzech aspektach, które wydały mi się priorytetowe.Pierwszym, a zarazem najważniejszym aspektem, bez którego nauczanie zdalne nie miałoby sensu, jest nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu podjęcia współpracy. Kolejnym aspektem jest zapewnienie podopiecznym możliwości wszechstronnego rozwoju, również z zakresu zajęć praktycznych, przygotowujących do pracy w WTZ. Ostatnim trzecim celem jest podtrzymanie pozytywnych relacji z podopiecznymi. Dbanie o ich komfort psychiczny poprzez rozmowy, udostępnianie atrakcyjnych form pracy czy też przypominanie własnej osoby w wideo rozmowach. To co mogłoby się wydawać trudne, wręcz niemożliwe stało się naszą codzienną rzeczywistością…
autor tekstu: Justyna G.
Praca zdalna to przede wszystkim…
WYZWANIE – bo terapia logopedyczna na odległość, bez dotyku, bycia razem tu i teraz, zabawy jest bardzo trudna… ale o dziwo! Możliwa! Bo pojawiają się zupełnie nowe obowiązki, z którymi trzeba się zmierzyć!
ROZWÓJ – poznawanie nowych technologii, pogłębienie znajomości z Facebookiem, który jest głównym kanałem informacyjnym w OREWIe Zdalnym, zawarcie z Zoom-em oraz Microsoft Teams, których używam podczas samokształcenia, do udziału w webinarach, szkoleniach logopedycznych;
ROZMOWA- przede wszystkim telefoniczna, ale także przez messengera, smsa, WhatsApp’a czy maila, czasem merytoryczna: na temat zadań, kart pracy, wskazówek logopedycznych, a czasem taka zwyczajna, od serca…
TĘSKNOTA- praca zdalna uświadamia, jak bardzo niezbędny mi do życia drugi człowiek, jak mocno brakuje uśmiechniętej buzi bez kilku zębów, porozrzucanych w gabinecie zabawek, śmiesznych min robionych przed lustrem…
autor tekstu: Magda N.
Moja praca zdalna polega na zebraniu najciekawszych materiałów,pomocy dydaktycznych,kart pracy… i przekazaniu ich do swoich podopiecznych. W celu wspomagania rodziców w tym trudnym czasie,korzystam z wszelkich aplikacji(Messenger, WhatsApp…),aby omówić ćwiczenia i przeprowadzić lekcje on-line.Dodatkowo raz w tygodniu wyjeżdżam do podopiecznych(niedaleko mojego miejsca zamieszkania),aby osobiście przekazać teczki z ćwiczeniami.Robię to w ramach pomocy tym rodzinom,które nie mają drukarki i przy okazji w bezpiecznej odległości spotykam się z dziećmi na krótką rozmowę.
autor tekstu: Magda M.
Praca zdalna to moje nowe doświadczenie w dotychczasowej wykonywanej przeze mnie pracy. W pracy tej wykorzystuję różne możliwości oraz pomysły po czym przesyłam przez Internet kontaktując się za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wykonując pracę zdalną skupiam się na systematycznej współpracy z rodzicami naszych podopiecznych, przekazywaniu wskazówek oraz materiałów dydaktycznych podopiecznym do pracy w domu rodzinnym.
autor tekstu: Agnieszka L.